آیةالکرسی؛ سید آیات قرآن/ کرسی و عرش از مرتبههای علم خداوند
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۷۴۶۸۴۸
مهرداد ویسکرمی، عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان در گفتوگو با ایکنا از لرستان، در خصوص نکات تفسیری آیه ۲۵۵ سوره بقره «اللَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ لا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَ لا نَوْمٌ لَهُ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ مَنْ ذَا الَّذي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ يَعْلَمُ ما بَيْنَ أَيْديهِمْ وَ ما خَلْفَهُمْ وَ لا يُحيطُونَ بِشَيْءٍ مِنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِما شاءَ وَسِعَ کُرْسِيُّهُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ لا يَؤُدُهُ حِفْظُهُما وَ هُوَ الْعَلِيُّ الْعَظيمُ» که به آیةالکرسی معروف است، اظهارکرد: بنابر روایات این آیه موجب حفظ از شر شیطان شده و برترین آیات قرآن است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: بنابر معنای ظاهری آیةالکرسی برداشت میشود که خداوند همان خدایی است که جز او خدایی نیست، نه سست میشود و نه خستگی او را فرا میگیرد، آنچه در آسمان و زمین است همه ازآن اوست، کرسی او آسمان و زمین را در برگرفته و حفظ آسمان و زمین او را خسته نمیکند.
ویسکرمی در مورد ثواب قرائت آیةالکرسی، خاطرنشان کرد: خواندن آیةالکرسی معادل ثلث قرآن است و کسیکه اول شب آنرا بخواند شیطان به او نزدیک نمیشود.
آیةالکرسی فقط به آیه ۲۵۵ سوره بقره ختم میشود
عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: در بسیاری از روایات آمده است که منظور از آیةالکرسی فقط آیه ۲۵۵ سوره مبارکه بقره است زیرا تعبیر به کرسی فقط در آیه ۲۵۵ سوره مبارکه بقره آمده است.
این مفسر قرآنکریم اضافه کرد: در برخی روایات آمده است که آیةالکرسی ۵۰ کلمه است و آیه ۲۵۵ بقره نیز ۵۰ کلمه است لذا بنابر دلائل مختلف آیةالکرسی فقط آیه ۲۵۵ سوره مبارکه بقره است.
وی با بیان اینکه اگر کسی اهمیت آیةالکرسی را بفهمد از خواندن آن غافل نمیشود، خاطرنشان کرد: در این آیه در خصوص معنای کرسی صحبت به میان آمده است،کمااینکه این آیه حی بودن خداوند را معرفی میکند.
حی؛ از صفات کمال و اسماء ذاتی خداوند
ویسکرمی با بیان اینکه کلمه حی در این آیه از صفات کمال بوده و یکیاز اسماء ذاتی خداوند است، تصریح کرد: کلمه قیوم در این راستا بدین معناست که نگهدارنده ذاتی عالم خداوند است پس هرچه در آسمانها و زمین است ازآن اوست.
عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان اینکه شفاعت ذاتی در انحصار خداوند است، تصریح کرد: خداوند متعال در این آیه در برابر موجودات امکانی، اوصاف ذاتی خود را بهصورت ساده بیان میکند و ما باید به این فهم برسیم که از موجودی صحبت میکنیم که فقط هستی آن را درک میکنیم.
انتهای پیام
منبع: ایکنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۷۴۶۸۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
معلمی سنگینترین مسئولیت عالم است
به گزارش خبرنگار مهر، حجتالاسلام حبیب الله غفوری بعد از ظهر یکشنبه در دیدار با مدیرکل آموزشوپرورش استان و اعضای ستاد بزرگداشت مقام معلم، ضمن گرامیداشتن یاد معلم شهید آیتالله مطهری و تبریک هفته بزرگداشت مقام معلم و استاد، اظهار کرد: اهمیت کار معلم و استاد بهحدی است که اگر بخواهیم شرایط آینده کشور را بدانیم، باید به شرایط و تلاش امروز اساتید نگاه کنیم.
وی با بیان اینکه در هر دورهای نسلی که منشأ تحول و پیشرفت میشود، ریشه آن در تلاش معلمهای نسل قبل است، گفت: نسل امروزی که در حال تحصیل است، در آینده نزدیک عهدهدار مدیریت کشور در همه جهات خواهد شد.
نماینده ولیفقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه با اشاره به اینکه اهمیت کار تعلیم و تربیت در این است که معلم با انسان، بهعنوان پیچیدهترین موجودات، عالم سروکار دارد؛ تصریح کرد: انسان اشرف مخلوقات است و خداوند او را بهدست معلمان بشریت سپرده است تا او را رشد بدهند و به کمال برسانند. در رأس معلمان عالم انبیای الهی بودهاند که وظیفه داشتند انسانها را از رذائل اخلاقی پاک کنند و به آنها حکمت بیاموزند؛ تا هم خودشان عالم بشوند و هم نسلهای بعد را آموزش دهند.
امامجمعه کرمانشاه با تصریح اینکه اسلام و قرآن جهل را در مقابل عقل قرار دادهاند، عنوان کرد: عقل و جهل هر دو جنودی دارند که جنود عقل انسان را به اعلا علیین انسانیت میرساند و جنود جهل او را تا پایینترین درجات، تنزل میدهد. هنر معلم این است که شاگردان را با کتاب وحی الهی که منشأ همه علوم است آشنا کند و عقل و تدبیر را در او تقویت نماید.
وی افزود: جایگاه تعلیموتربیت معنوی و آسمانی است و این وظیفه در امتداد مسیر انبیا و اولیای الهی به معلمان سپرده شده است.
حجتالاسلام غفوری با یادآوری اینکه قلوب بهدست خداوند است، اضافه کرد: کار تربیتی با عالم معنا پیوند دارد و معلم باید در این مسیر از خداوند منان استمداد کند؛ زیرا توفیق در تعلیموتربیت باید از سمت حضرت حق عطا بشود.
نماینده ولیفقیه در استان با ذکر این نکته که بههمان اندازه که تعلیموتربیت عظیم است؛ مسئولیت آن نیز بسیار سنگین است، خاطرنشان کرد: میشود گفت که معلمی سنگینترین مسئولیت عالم است؛ زیرا امانتهایی که بهدست معلم سپرده میشود در عالم هستی بینظیر و بسیار حساس هستند. ما که عهدهدار این عنوان شدهایم در پیشگاه خدا از ما سوال خواهد شد.
وی با ذکر این نکته که معلم باید با توکل و توسل در کلاس درس حاضر بشود و ضمن بهکارگیری تمام همت خود اساس کار را از خدا بداند، بیان کرد: حق معلم قابل اداکردن نیست؛ چرا که جنس کار، معنویت محض است. آنچه که حکومتها میپردازند صرفاً حقالقدم معلم است و ارزش آموزههای معلم بههیچعنوان قابل قیمتگذاری نیست.
کد خبر 6091332